MediaNews.ir |
- بنیاد ویکیمدیا، مادری برای ویکیپدیا و سایر خواهران
- کویکی، شکستن مرزهای فناوری اطلاعات
- سایت شبکه تلویزیونی فارسیوان توسط ارتش سایبری ایران هک شد
- چگونه با شبکههای اجتماعی پولدار شوید؟
- سال دشوار برای خبرنگاران در آمریکا
- در اینترنت زنان راحتتر از مردان فریب میخورند
- وقتی تصویرهای مجلهها بهحرکت در میآیند
- سیستم پیامرسانی جدید فیسبوک راهاندازی شد
- شبکه اجتماعی جدید با ظرفیت دوستی محدود
- دوره آموزش «رسانه در بحرانها» برای خبرنگاران برگزار میشود
- پاپ مدعی شد اینترنت باعث کرختی جوانان شده است
- در آمریکا تلویزیون هنوز هم نسبت به اینترنت طرفداران بیشتری دارد
بنیاد ویکیمدیا، مادری برای ویکیپدیا و سایر خواهران Posted: 17 Nov 2010 01:02 PM PST دنیایی را تصور کنید که در آن هر فرد به مجموع دانش بشری بهصورت رایگان دسترسی داشته باشد.
بنیاد ویکیمدیا مجموعهای است که تعداد قابل توجهی از معروفترین ویکیهای دنیا را در دل خود جای داده است. پس از آنکه موسسان وبسایت ویکیپدیا با استقبال از دانشنامهشان مواجه شدند، در سال ۲۰۰۳ این بنیاد را برای مدیریت بهتر ویکیپدیا و راهاندازی پروژههای مشابه تاسیس کردند. این بنیاد در حال حاضر ویکیپدیا و چندین پروژهی ویکی که از آنها با عنوان خواهران ویکیپدیا یاد میشود را پشتیبانی میکند. بنیاد ویکیمدیا موسسهای غیرانتفاعی است و علیرغم اینکه مجموعهای از بزرگترین وبسایتهای دنیا را در دل خود دارد هیچگاه بهدنبال سودآوری از این پروژهها نبوده است. هزینههای این مجموعهی ویکیها از کمکهای علاقهمندان تامین میشود. ![]() پروژههای اصلی ویکیمدیا ماموریت خود را اینگونه تعریف کرده است: «تقویت و تعامل با مردم سراسر جهان برای جمعآوری و توسعه محتوای آموزشی تحت مجوز آزاد یا در مالکیت عمومی، و انتشار آن بهطور موثر در سطح جهانی». برای انجام این ماموریت و رسیدن به اهداف بنیاد، پروژههای متعددی تعریف شده است. ویکیپدیا، ویکیواژه، ویکینبشته، ویکیگونه، ویکیگزارش، ویکیگفتاورد، ویکیانبار، ویکیدانشگاه و ویکینسک پروژههای اصلی ویکیمدیا هستند. ویکیپدیا (Wikipedia) شناختهشدهترین محصول ویکیمدیا، دانشنامهی آزادی است که مدخلهای آن بهوسیله کاربران ایجاد و ویرایش میشود. ویکیواژه (Wiktionary) واژهنامهای آنلاین است که واژگان زبانهای مختلف در آن گردآوری میشود. داوطلبان معنا، ریشه و آواشناسی واژگان را در این ویکی جمعآوری میکنند. در ویکینبشته (Wikisource) قرار است مجموعهای آزاد از کتابها، نوشتارها، متنها و مراجع بنیادین گردآوری شود. ویکیگونه (Wikispecies) راهنمایی برای گونههای زیستی و بالاردهها و زیرردههای آنهاست. ویکیگزارش (Wikinews) مرجعی خبری است که مطالب آن را کاربران داوطلب مینویسند و بهروز نگه میدارند. در ویکیگفتاورد (Wikiquote) هدف گردآوری مجموعهای از نقلقولهای افراد برجسته، کتابها و ضربالمثلها است. ویکیانبار (Wikimedia Commons) مجموعهای از فایلهای صوتی، تصویری و چندرسانهای را در خود جای داده و ویکیدانشگاه (Wikiversity) محیطی برای تولید و گردآوری منابع و محتوای آموزشی فراهم آورده است. ویکینسک (Wikibooks) مجموعه راهنماها و کتابچههای تولید شده توسط کاربران است. علاوه بر این وبسایتهایی که بر اساس سیستم ویکی در حوزههای مختلف گردآوری دانش فعالیت میکنند، ویکیمدیا یک محصول نرمافزاری نیز ارائه میکند. مدیاویکی (MediaWiki) نرمافزاری است که برای راهاندازی مجموعه وبسایتهایی که نام برده شدند بهکار گرفته شده است. بنیاد ویکیمدیا این نرمافزار را نیز بهصورت رایگان در وبسایتش در دسترس همگان قرار داده تا علاقهمندان بتوانند ویکیهای شخصیشان را راهاندازی کنند. ![]() گردش مالی بنیاد ویکیمدیا سازمانی غیرانتفاعی است، سازمانی با هزینههای بالا که درآمدچندانی ندارد. مهمترین چالش ویکیمدیا در سالهای اخیر تامین هزینههای مربوط به پروژهها بوده است. ویکیمدیا بارها با مشکلات مالی جدی مواجه شده و در آستانهی تعطیلی قرار گرفته، اما هربار توانسته کمکهای مالی قابل توجهی گردآوری کند و فعالیتش را ادامه دهد. البته کسب درآمد از وبسایت ویکیپدیا که یکی از غولهای دنیای مجازی است و ترافیک قابل توجهی از فضای وب را به خود اختصاص داده کار چندان سختی نیست. نمایش محدود آگهیهای اینترنتی در گوشهای از صفحات ویکیپدیا میتواند درآمد کلانی برای ویکیمدیا به همراه داشته باشد. اما جیمی والز و سایر اهالی ویکیمدیا تاکنون دربرابر این وسوسه مقاومت کردهاند تا مجموعه را بهصورت بنیادی غیرانتفاعی سرپانگه دارند و نشان دهند میتوان چنین فعالیتی را فارغ از انگیزههای مالی در جهت گسترش دانش دنبال کرد. محل اصلی تامین هزینههای ویکیمدیا کمکهای مالی (Donate) است که اشخاص و سازمانهای حقوقی و حقیقی علاقهمند به گسترش مجموعهی ویکیها به بنیاد اهدا میکنند. در سال مالی ۲۰۰۹-۲۰۱۰ بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر به ویکیمدیا کمک مالی اهدا کردهاند. این کمکها از چند دلار تا چند میلیون دلار را شامل میشود و هر شخص علاقهمند به فعالیت ویکیمدیا در حد توانش به بنیاد کمک کرده است. از مجموع ۱۵ میلیون دلار درآمد ویکیمدیا در این سال، کمتر از یک میلیون آن از محل درآمدهای مستقیم تامین شده و بقیه کمکهای اشخاص، شرکتها و بنیادهای دیگر به ویکیمدیا بوده است. ![]() تکثر زبانی همانطور که والز در جایی اشاره کرده، ویکیمدیا عمومی کردن دانش بشری را بهعنوان هدف سرلوحه کار خود قرار داده است. برای نزدیک شدن به چنین ایدهآلی علاوه بر تلاش برای گردآوری اطلاعات در حوزههای مختلف و از منابع متکثر، لازم است این اطلاعات به زبانهای متفاوت نیز در دسترس باشند. در نقاط مختلف کرهی خاکی، انسانها به فرهنگهای متفاوتی تعلق دارند و به زبانهای مختلفی تکلم میکنند. تعداد زبانهای زندهی دنیا در حال حاضر حدود ۷۰۰۰ زبان تخمین زده میشود. این در حالی است که بخش عمدهی محتوای تولید شده در اینترنت به چند زبان بینالمللی محدود است. بدین ترتیب هرچند حجم قابل توجهی از اطلاعات در اینترنت در دسترس قرار دارد ولی این محتوا به زبانهای محدودی است و جمعیت زیادی بههمین دلیل از استفاده از آن محروم هستند. از اینروست که سیاست تکثر زیانی در ویکیمدیا مورد توجه قرار دارد. ویکیمدیا تلاش میکند پروژههایش را به زبانهای مختلف عرضه کند. اینکه بخشهای ایجاد شده به زبانهای مختلف چقدر موفق باشند بستگی به استقبال کاربران اینترنتی همان زبان دارد که چقدر در این پروژهها مشارکت کنند. مثلا ویکیپیدا که بزرگترین پروژهی ویکیمدیاست بخشهایی به ۲۷۲ زبان مختلف دارد. در خصوص زبانهای رایج در ایران علاوه بر فارسی که زبان رسمی است و عربی و ترکی که در ایران بخشی از جمعیت کشور بهاین زبانها تکلم میکنند، بخشهایی به زبانهای کردی کرمانجی، ترکمنی، گیلکی، مازندرانی، کردی سورانی نیز در ویکیپدیا وجود دارد. علاوه بر این، زبانهای دیگری از مجموعهی زبانهای ایرانی که در خارج از مرزهای ایران فعلی مورد استفاده هستند نیز در ویکیپدیا فعالند که از آن جمله میتوان به تاجیکی، زازاکی (در شرق ترکیه از آن استفاده میشود)، پشتو (در افغانستان و پاکستان از آن استفاده میشود) و آسی (در منطقه قفقاز از آن استفاده میشود) اشاره کرد. ![]() گردهماییهای سالانه اهالی ویکیمدیا گردهمایی سالانهای باعنوان «ویکیمانیا» دارند. ویکیمانیا (Wikimania) کنفرانسی است که هر سال در یک نقطه جهان برگزار میشود و در آن مدیران و جمعی از ویرایشگران و کاربران پروژههای ویکیمدیا دور هم جمع میشود. هدف از این گردهمایی سالانه تبادل نظر دربارهی تحولات و ایدهها، ارائه گزارش دربارهی پروژهها، گزارشدهی از پژوهشهای انجام شده دربارهی ویکیها و فراهم آمدن زمینه برای همکاری بهتر است. از سال ۲۰۰۵ تاکنون این گردهمایی سالانه در شهرهای فرانکفورت آلمان، ماساچوست امریکا، تایپه تایوان، اسکندریه مصر، بوئنوسآیرس آرژانتین و گدانسک لهستان برگزار شده و در هر بار بالغ بر چندصد نفر در آن شرکت کردهاند. هر گردهمایی که چند روز ادامه دارد شامل دهها سخنرانی، کارگاههای آموزشی و پنلهای گفتوگو در موضوعات مختلف مرتبط با ویکیهاست. بدین ترتیب ویکیمانیا، به فرصتی فیزیکی برای پیشبرد اهداف مجازی ویکیمدیا تبدیل شده است، فرصتی که علاقهمندان میتوانند دربارهی راهکارهای تحقق هرچه بیشتر هدفهای ویکیمدیا همفکری کنند تا شاید بتوان بهتصورِ دشوار روزی که هر فرد در هرجای کره خاکی به مجموعه دانش تولید شده در جهان به رایگان دسترسی داشته باشد، نزدیکتر شد. محمدمهدی مولایی |
کویکی، شکستن مرزهای فناوری اطلاعات Posted: 17 Nov 2010 12:31 PM PST ماه گذشته میلادی کنفرانس شکستن مرزهای فناوری (TechCrunch Disrupt Conference) در سانفرانسیسکوی آمریکا برگزار شد. این کنفرانس درباره ایده های برتری است که مرزهای امروز فناوری را در مینوردند و به خلق جهانی متفاوت کمک میکنند. در این کنفرانس به بهترین ایده بکر و مرزشکن جایزه اهدا میشود. در کنفرانس اخیر که کمتر از یک ماه پیش برگزار شد، ایده «کویکی» (Qwiki) برنده شد و کاپ مرزشکنی فناوری به مبدع جوان آن یعنی دوگ ایمبروس (Doug Imbruce) تعلق گرفت. البته او تنها نیست و گروه آنها «گروه 7 » نام دارد که جایزه 50 هزار دلاری این مسابقه بزرگ ایده های برتر را بردند. آنها یک گروه جوان خلاق در فناوری های جدید هستند. برای مثال یکی از دوستان و همکاران وی، لوئیس مونیر(Louis Monier) مبدع موتور جستجوی آلتاویستا (AltaVista) است. «کویکی» چیست؟ در فیلم ها و داستان های علمی تخیلی دیده اید که مثلاً کسی چیزی را میگوید و بعد در مقابلش تصاویر آن را میبیند و صدای راوی را میشنود که در مورد آن تصاویر توضیح میدهد. کویکی تحقق همین رویا است. در واقع، مرز تازه ای برای ویکی است. امروز شما با استفاده از ویکی، اصطلاحی را جستجو میکند و آخرین متون ادیت شده در آن مورد را میخوانید. در وب نیز شما اصطلاحی را سرچ میکنید و یافته های متنی و یا عکسی را دریافت میکنید. با سرویس کویکی، شما اصطلاحی را جستجو میکنید و این نرم افزار تصاویر مربوط به آن را به اضافه فایل های صوتی ـ که درواقع روایتگر آن تصاویر هستند ـ به صورت ادغام شده و هماهنگ، ارائه میدهد. با این نرم افزار به جای متن در ویکی، کاربر ویدیو، صدا و عکس را با هم خواهد داشت، که در واقع نسل متفاوت و بدیع فیلم های پویااست در مورد آنچه شما جستجو میکنید. راوی در این فیلم ها یک صدای کامپیوتری شده (computerized voice) است. درست مثل همان فیلم های علمی تخیلی. به عبارت دیگر، کویکی سرویس جدیدی است که مصرف اطلاعات را دگرگون میکندو راه تازه ای برای مصرف اطلاعات است. یادمان باشد که این سرویس تازه و بدیع الزاماً منحصر به دستگاه کامپیوتر نیست و کاربر میتواند با موبایل از این سرویس برخوردار شود. حالا جهان فردا را تصور کنید. تصور کنید این خدمت خلاقانه چگونه مرزهای امروز آموزش را خواهد شکست؟ ترجمه و تنظیم: امید جهانشاهی |
سایت شبکه تلویزیونی فارسیوان توسط ارتش سایبری ایران هک شد Posted: 17 Nov 2010 12:22 PM PST طلبهبلاگ - ارتش سایبری ایران در تازهترین اقدام خود سایت فارسی وان را هک کرد که پس از این اتفاق مراجعهکنندگان در صفحه اول این سایت، با تصویری منقش به پرچم جمهوری اسلامی ایران و نشانه ارتش سایبری ایران روبرو میشوند. در این تصویر نوشتهای با این مضمون به چشم میخورد: «رابرت مورداک، شرکت موبی و خانواده محسنی، شرکاء صهیونیستها بدانند: آرزوی تخریب بنیان خانوادهها در ایران را به گور میبرند.» ![]() |
چگونه با شبکههای اجتماعی پولدار شوید؟ Posted: 17 Nov 2010 12:22 PM PST وبسایت همکاران سیستم، نویسنده: جی. داستین*، مترجم: علی شاکر - شبکههای اجتماعی به مانند تمام رسانههای نو در هر دوران، بستری است که میتوان از آن به عنوان ابزاری برای کسب درآمد استفاده کرد. نویسنده مقاله مطالعه خود را بر روی شبکه اجتماعی فیسبوک متمرکز کرده است. میتوان این نکات را در هر شبکه اجتماعی پیادهسازی کرد. عضو فیسبوک که باشید، عدهای از دوستان که میتوانند مشتریها و اربابرجوعهای شما هم باشند آنجا هستند. پستهای شما هم درباره همه چیز میتواند باشد. شما در آنجا از چیزی که خریدهاید تا آخرین چیزی که گوش دادهاید مینویسید.خیلیها میگویند فیسبوک جای خوبی برای رونق دادن به کار و بار تجاری است، اما چهطور؟ با برخی از کسانی که از راه شبکه اجتماعی فیسبوک پول و پلهای بهم زدهاند گفتوگو کردهام و سرآخر برخی از فوت و فنهای آنان را در مواردی که میخوانید آوردهام: ۱- این افراد در اضافه کردن دوستان به لیست خود دست و دل باز بودهاند. از هر قشر و آدمی به صفحه آنان راه پیدا کردهاند که این البته شامل دیگر دلالهای مجازی عرصه فیسبوک هم میشود. این افراد برای افزایش فهرست دوستان با هم مسابقه نمیدهند و مراقبند که چهطور دوستانشان را با دقت انتخاب کنند. ۳- آدمهای موفق در کسبوکار از راه فیسبوک اصرار زیادی به جذاب و در دسترس بودن همیشگی صفحه خود دارند؛ چون کار در شبکه مجازی به بازی متاثر کردن دیگران میماند و شما از طریق همین صفحه است که با مشتریها و دوستان وارد مذاکره میشوید. از راههای مختلفی میتوان همیشه در دسترس بود. مثلا خیلی از ما از امکانات تلفن همراه خود برای دسترسی به فیسبوک استفاده نمیکنیم. ۴- صفحه شما جایی برای گپ و گفت است نه اینکه بخواهید چیزی را بهزور به کسی القا کنید. پس برای کار تجاری در صفحه فیسبوک تعادل را حفظ کنید. حتما دوست ندارید که دوستان فیسبوکی شما بگویند «اوه بیخیال این صفحه!». کاری که ممکن است ما با صفحه برخی از دوستانمان بکنیم. پس با پافشاری روی فروش مثلا یک محصول، کاری نکنید که دیگران صفحه شما را ببندند و به اصطلاح بِلاک (Block) کنند. ۵- تعادل را در پستهایی که قرار است افکار شما را نشان دهد یا چیزهایی باشد که مخاطبان را به فکر بیندازد، حفظ کنید. البته چنین کارهایی در فضای فیسبوک معمول است، اما چیزی که مهم است قابلیت تحریککننده بودن موضوع شما برای گپ و گفت و جلب توجه دیگران است. برای نمونه نوشتن یک پرسش، گذاشتن عکسی با معنی یا گفتن از اینکه چه چیزی میتواند برای دوستانتان سود داشته باشد، از جمله فوت وفنهای م بازاریابی از طریق فیسبوک است. ۶- آدمهایی که در پول درآوردن از طریق فیسبوک موفقاند در گروهی که ساختهاند، خود را بهعنوان اطلاعرسان و گزارشگری که از همه چیز با خبر است، به دیگران ثابت کردهاند. مثلا یکی از کسانی که من با او گفتوگو کردهام، ریان هوکیل است از گروه هوکیل در شهر اوکلاهاما. ریان برای نمونه هر اتفاقی که در شهر بیفتد زودتر از بقیه منتشر میکند. این تسلط، محبوبیتش را پیش دوستان گروه بیشتر از دیگران کرده است. ۷- صفحه فیسبوک آدمهایی که در پول درآوردن از طریق فیسبوک موفقاند، شنیدهها را از جنبههای مختلف مورد بررسی قرار میدهد. برخی فکر میکنند هر آنچه را که میشنوند باید بگذارند روی صفحه فیسبوک، در حالی که این اشتباه بزرگی است. به جای آن بهتر است درباره آن چیزی که شنیدهاید از زوایای مختلف اطلاعات جمع کنید و روی صفحه بگذارید. بدین ترتیب صفحه شما همزمان با اطلاعرسانی میتواند جنبه آموزشی هم داشته باشد. اینهایی که گفتم برای فراهم کردن بستر کسبوکار از راه فیسبوک بود که بهصورت چند استراتژی مطرح شد. البته این تمام فوت و فنها نیست و باید پیوسته بسنجید که کدام استراتژی جواب میدهد و کدامیک بیتاثیر است. این انعطافپذیری را داشته باشید که هر زمان که لازم شد این استراتژیها را تغییر دهید. |
سال دشوار برای خبرنگاران در آمریکا Posted: 17 Nov 2010 12:22 PM PST وبسایت مردمک، گلی رضایی - در ماههای اخیر، برخی گزارشگران، تحلیلگران و مفسران شبکههای خبری آمریکا به دلیل اظهارنظر و بیان علنی باورهای سیاسیشان از کار برکنار شدهاند. خوان ویلیامز، تحلیلگر و مفسر سیاسی رادیو ان.پی.آر، پس از بیان سخنانی درباره مسلمانان در تلویزیون فاکسنیوز، اخراج شد. آقای ویلیامز 28 مهر در یک برنامه شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت: اگر سوار هواپیما شوم و ببینم که شخصی لباس اسلامی پوشیده و خود را مسلمان معرفی میکند، دچار اضطراب و نگرانی میشوم. با وجود اینکه او در ادامه برنامه گفت که تمام مسلمانان را نباید به دلیل کارهای برخی از «تندروها» سرزنش کرد، اما ان.پی.آر اعلام کرد که اظهارات آقای ویلیامز با «استانداردها و مقررات» این شبکه همخوانی ندارد. زنجیره اخراجها ریک سنچز، مجری خبر تلویزیون سی.ان.ان، نیز در ماه اکتبر پس از آن که در یک مصاحبه رادیویی اعلام کرد که رسانههای بزرگ توسط یهودیانی اداره میشود که افرادی مانند سنچز را نادیده میگیرند، اخراج شد. هلن توماس، قدیمیترین خبرنگار کاخ سفید، پس از گفتن سخنانی درمورد اسرائیل بازنشسته شد. خانم توماس در مصاحبهای گفت که «سرزمین فلسطینیها اشغال شده است؛ اسرائیلیها باید از فلسطین گم شوند و به میهن خود آلمان، لهستان و آمریکا بروند.» شبکه تلویزیون سی.ان.ان «اکتاویا نصر» ، سردبیر بخش خاورمیانه، خود را به خاطر ابراز تاسف از درگذشت سید محمد حسین فضلالله مرجع شیعیان لبنان در صفحه توئیتر خود اخراج کرد. خانم نصر، خبرنگار لبنانیتبار مسیحی، گفت که برای علامه فضلالله احترام زیادی قائل است و از مرگ او متاسف شده است. در این شرایط که هر اظهارنظر شخصی خبرنگاران با دقت و موشکافی ضبط و ردیابی میشود اعتماد مردم به رسانهها نیز بیش از پیش کم میشود. بر اساس بررسی که «مرکز تحقیقات پیو» در سال 2009 انجام داد 74 درصد از آمریکاییها معتقدند که سازمانهای خبری آمریکا در گزارش موضوعات سیاسی و اجتماعی از یک گروه خاص جانبداری میکنند. در همین نظرسنجی نیز اکثریت گفتهاند که رسانهها تحت نفوذ افراد قدرتمند هستند. برخی خبرنگاران نیز گفتهاند که رسانهها به دلیل «جانبداری و عدم استقلال»، خبرنگاران و تحلیلگران را بهسرعت و بدون تامل اخراج کردهاند. ریک سنچز 24 ساعت پس از سخنان خود، برکنار شد و خوان ویلیامز پس از سخنان خود 14 ساعت بیشتر در کار خود دوام نیاورد و اخراج شد. دیو ویگل، خبرنگار پیشین واشینگتن پست، واکنش سریع رسانهها در اخراج خبرنگاران را «تراژدی» نامیده است. این خبرنگار میگوید که واکنشها علیه اقدام ان.پی.آر به دلیل اخراج خوان ویلیامز شدت گرفته و برخی منتقدان از کنگره خواستهاند بودجه دولتی این شبکه را قطع کند زیرا اخراج یک تحلیلگر به دلیل بیان عقیده شخصی خود را «سانسور» میدانند. ویگل معتقد است که مردم منتظر حمله به یک موضوع هستند. بنابراین رسانهها باید تصمیم بگیرند که چه میزان اعتبار برای منتقدان خود قائلاند. برخی منتقدان، اخراج خبرنگاران و تحلیلگران از رسانهها را نقض «نخستین متمم قانون اساسی آمریکا» میدانند که در آن «آزادی بیان» مورد تاکید قرار گرفته است. واکنش خبرنگاران برکنار شده خوان ویلیامز، تحلیلگر سیاسی و خبرنگار آمریکایی که به دلیل بیان سخنانی درمورد مسلمانان از شبکه خبری ان.پی.آر برکنار شد، گفته است که سخنانش «صادقانه» بوده است. این تحلیلگر سیاسی روز سهشنبه 10 نوامبر در واکنش به اخراج خود خطاب به گروهی از دانشجویان در یکی از شهرهای ایالت پنسیلوانیا گفت: اگر نتوانیم بهراحتی درمورد احساسات خود حرف بزنیم پس چگونه میتوانیم مشکلات خود را حل کنیم. این کار ان.پی.آر نشان داد که احساسات من قابل تحمل نیست و مرا اخراج کردند. آقای ویلیامز تاکید کرد که چنین اقدامی ازسوی ان.پی.آر «تاتیر منفی» روی افکار عمومی دارد و ابراز امیدواری کرد که دانشجویان از ابراز عقایدشان ترسی نداشته باشند. خوان ویلیامز گفت: اگر قرار است اهل خرد باشیم باید بتوانیم آزادانه افکار خود را بیان کنیم. سخنان آقای ویلیامز درمورد مسلمانان که از شبکه فاکس نیوز پخش شد، واکنشها و انتقادهایی را درپی داشت. برخی از سازمانهای اسلامی ازجمله «شورای روابط اسلامی، آمریکایی» گفتند که اظهارات خوان ویلیامز «توهینآمیز» و «تحریککننده» جهان اسلام است و نباید در رسانهها و مطبوعات آمریکا گزارش شود بلکه باید سانسور شود. شورای روابط اسلامی، آمریکایی تاکید کرد که خودسانسوری در رسانهها ضروت دارد زیرا بدون آن، «اسلام هراسی» بیشتر خواهد شد. «قانون شریعت، قانون واقعی آمریکا» برخی از تحلیلگران آمریکایی واکنش دیگری نشان دادند و گفتند اگر قرار باشد مطبوعات و رسانهها دست به خودسانسوری بزنند و اظهاراتی مانند خوان ویلیامز را گزارش ندهند آنگاه این مطبوعات براساس قانون شریعت عمل کردهاند «گویی که قانون شریعت، قانون واقعی آمریکا است.» بریژیت گابریل و گای روجرز، تحلیلگران تروریسم، با لحنی کنایهآمیز گفتند: ان.پی.آر با اخراج خوان ویلیامز این پیام بسیار آشکار را به اسلامگرایان سراسر جهان رساند که اگرچه قانون شریعت، قانون رسمی ایالات متحده آمریکا نیست اما نخسین متمم قانون اساسی است. سرنوشت مشابه ریک سنچز، مجری سابق سی.ان.ان روز اول اکتبر (نهم مهر) در یک مصاحبه رادیویی، جان استوارت، مجری سرشناس شبکه کمدی سنترال را به خاطر تقلید صدای وی «خشک مغز» نامید و گفت که یهودیانی مانند استوارت با تبعیض روبهرو نمیشوند. او در ادامه گفت «یهودیان رسانههای بزرگ را اداره میکند.» ساعاتی پس از سخنان ریک سنچز، شبکه سی.ان.ان اعلام کرد که او را از کار برکنار کرده است. جان استوارت چند روز بعد در برنامه لری کینگ، مجری سرشناس و باسابقه سی.ان.ان گفت که شخصا از اظهارات سنچز رنجیده خاطر نشده است و افزود: اخراج یک نفر به دلیل اظهاراتش «دیوانگی محض» است. خبرنگارانی که در این مدت از رسانههای آمریکا اخراج شدهاند چند روز بعد عذرخواهی کرده و منظور خود را شفافتر بیان کردهاند اما این عذرخواهی در استخدام دوباره آنها تاثیری نداشته است. خوان ویلیامز میگوید که تنها «احساسات» خود را بیان کرده است؛ ریک سنچز در برنامه «صبح بهخیر آمریکا» سخنان خود را پس میگیرد؛ هلن توماس عذرخواهی میکند و اکتاویا نصر میگوید که احترام به علامه فضلالله به معنی تائید زندگی این روحانی شیعه نیست. مسئولیت رسانهها در دفاع از خبرنگار خود، یکی از موضوعاتی است که با اخراج این روزنامهنگاران آغازگر بحثی در میان آنها شده است. |
در اینترنت زنان راحتتر از مردان فریب میخورند Posted: 17 Nov 2010 12:22 PM PST ایتنا - نظرسنجی جدیدی که توسط سازمان غیرانتفاعی Know The Net انجام شده، حاکی از آن است که زنان راحتتر از مردان به دام کلاهبردان اینترنتی میافتند. هدف از اجرای این پروژه تحقیقاتی که توسط سازمان Know The Net اجرا شده، برجسته نمودن خطراتی است که حملات پیچیده اینترنتی، کاربران، کارکنان و تجار را در فضای سایبر تهدید میکند. به گزارش ایتنا به نقل از پایگاه ITProPortal، بر اساس آمار موجود گمانهزنیها حاکی از آن است که حملات اینترنتی حدود یک میلیون و هشتصد هزار شهروند انگلیسی را گرفتار کرده و بیش از دو و نیم میلیارد پوند استرلینگ به اقتصاد این کشور ضربه زده است. سازمان مزبور که نحوه استفاده امن از اینترنت را به کاربران آموزش میدهد، 2000 کاربر را در معرض حملات فیشینگ قرار داد تا واکنش آنها را دریافت و بررسی نماید. در این تحقیق زنان از هفت آزمون، در شش مورد شکست خوردند. همچنین مشخص شد که زنان 25 تا 34 ساله بیش از دیگر همجنسان خود در معرض فریفته شدن توسط کلاهبرداران اینترنتی قرار دارند. پیتر وود یک کارشناس امنیتی Know The Net در این خصوص گفت: امروزه مجرمان سایبری در نحوه هدف قرار دادن قربانیان خود به پیشرفتهایی دست یافتهاند. آنها دائماً شیوههای تهاجمی خود را بر اساس آنچه که مردم دوست دارند به طور آنلاین ببینند، تغییر میدهند. |
وقتی تصویرهای مجلهها بهحرکت در میآیند Posted: 17 Nov 2010 12:22 PM PST همشهری آنلاین، اعظم احمدی - داستان «هری پاتر» را یادتان هست؟ حتماً یادتان هست، ولی منظورم جزئیات داستان است و این که در دنیای«هری پاتر»، روزنامهها هم تصاویر متحرک داشتند وخوانندهها میتوانستند یک رویداد را به صورت ویدئویی تماشا کنند. این رؤیا قرار است در آیندهای نزدیک تحقق پیدا کند و چنین تصاویری را در مجلهها و روزنامهها ببینیم. دو سال پیش یکی از مجلههای انگلیس به مناسبت هفتادوپنجمین سالگرد انتشار خود برای روی جلد و صفحه داخل جلد از کاغذ الکترونیک استفاده کرد. این جلد الکترونیکی، اولین در نوع خود بود و به تصاویر روی جلد جان میداد. سردبیر این مجله در مصاحبهای گفت که بسیاری از ناشران به شکلهای مختلف کاغذ الکترونیکی فکر کردهاند که در آینده بتواند جانشین خمیر چوب شود. شرکت سازنده این جلد الکترونیک اعلام کرد که در ساخت آن از میکروکپسولهایی نازکتر از موی انسان استفاده شده است. وقتی میکروکپسولهای دارای رنگدانههای سیاه و سفید شارژ میشوند، بهخاطر قطب مثبت یا منفیشان بهحرکت درمیآیند و تصویری را میسازند که خواننده آن را میبیند. یک سال بعد، اولین تبلیغ ویدئویی در یک مجله امریکایی به نمایش گذاشته شد. با باز شدن مجله، یک کلیپ ویدئویی بهصورت اتوماتیک روی صفحهای کوچک به نمایش درمیآمد. این ویدئو، تبلیغ یک مجموعه تلویزیونی و همچنین تبلیغ یکی از نوشابههای گازدار بود. البته این مجله در دسترس همگان قرار نگرفت، بلکه فقط برای مشترکان مجله در نیویورک و لسآنجلس فرستاده شد و بقیه نسخهها فاقد این کلیپ ویدئویی بودند. قطر صفحه نمایش ویدئوی روی مجله 7/2 میلیمتر و رزولوشن (وضوح) آن320×240 پیکسل است. باتری این تبلیغات ویدئویی 65 تا 70 دقیقه کار میکند و گرچه باور کردنش سخت است، اما میتوان آن را با یک کابل یو.اس.بی کوچک از طریق درگاه پشت صفحه، مجدداً شارژ کرد. چیزی نگذشت که دیگر نشریات چاپی نیز پا جای پای این مجله سرگرمی هفتگی گذاشتند و در مجلههای خود از تبلیغات ویدئویی بهره بردند. از جمله این نشریات، یک مجله کشاورزی بود که یکی از محصولات مرتبط با کشاورزی را در صفحه داخلی خود بر روی صفحه نمایش ویدئویی پنج در پنج سانتیمتر بهنمایش گذاشت. وقتی خواننده صفحه را باز میکرد، می توانست با فشار دکمههای تعبیه شده بر روی صفحه، چند ویدئوی دیگر را نیز تماشا کند. این ویدئو بر عکس ویدئوی قبلی میان 17 هزار نفر از مشترکان کشاورز توزیع شد. |
سیستم پیامرسانی جدید فیسبوک راهاندازی شد Posted: 17 Nov 2010 11:32 AM PST همشهری آنلاین - فیسبوک سیستم پیامرسانی خود را برای 500 میلیون عضو راهاندازی کرد، اقدامی که میتواند این شبکه اجتماعی را به بزرگترین فراهمآورنده سیستمهای پیامرسان تبدیل کند و رقبایش گوگل، یاهو و مایکروسافت را با چالش روبهرو کند. این سرویس جدید که با آدرس ایمیل facebook@ مشخص میشود طوری طراحی شده است که ایمیل، پیامدهی فوری و پیامهای متنی (SMS) را در هم ادغام کند، به این ترتیب کاربران میتوانند از درون یک باکس منفرد ارتباطاتشان را مدیریت کنند و البته فیسبوک میخواهد همه این کارها روی سرورهای خودش انجام دهد. مارک زوکربرگ، مدیرعامل فیسبوک در یک کنفرانس خبری ویژه در روز دوشنبه به خبرنگاران گفت "این سیستم ایمیلکش نیست. یک سیستم پیامرسانی است که ایمیل بخشی از آن است." زوکربرگ گفت نوجوانان معمولا از ایمیل استفاده نمیکنند زیرا بسیار کند است، اما با سن بالاتر هنوز برای ارتباط با دوستان و خانواده به ایمیل وابسته هستند. فردی که در میانه این دو گروه قرار دارد، در مدیریت ارتباطاتش با افراد متفاوت با مدیومهای متفاوت دچار مشکل میشود- ممکن است من یک پسر عمومی 16 ساله داشته باشم که برای گرفتن هر پاسخی از او باید به او اساماس کنم، اما به پدربزرگ 90 سالهام باید ایمیل بفرستم." سیستم جدید پیامرسان فیسبوک همه ارتباطات شما را با افراد درون یک سابقه مکالمه واحد قرار میدهد که هر جایی قابل استفاده است. ایده این است که شما بتوانید از فیسبوک به یک کاربر دیگر پیام بفرستید و و این پیام در جایی خود را نشان خواهد داد که برای آن کاربر مناسبتر از همه است- اساماس، پیام فوری، ایمیل، یا پیام فیسبوک، و شما پاسخ را از طریق هر یک از مدیومها بسته به جایی که هستید، دریافت خواهید کرد. زوکربرگ به جزئیات این که چگونه فیسبوک میخواهد این کار را انجام دهد، اشاره ای نکرد، اما گفت این سیستم "سعی میکند تا مشخص کند این پیام را به کجا بفرستد و به کجا نفرستد، و شما نیازی نخواهید داشت که پیام مشابهی را از پنج کانال متفاوت بفرستید." فیسبوک برای اینکه ایمیل را وارد این سیستم جدید کند آدرسهای ایمیل فیسبوک را برای همه کاربرانی که خواستار آن هستند در اختیار میگذارد- آدرسی که شامل اسمکاربری شما در فیسبوک به علاوه facebook.com@ میشود. این شرکت تاکید کرده است که کاربران مجبور نیستند این آدرس ایمیل را انتخاب کنند، و همچنین مجبور نیستند که آن را با سایر آدرسهای ایمیل دیگر پیوند دهند. کاربران عادی ایمیل ممکن است احساس نومیدی کنند، زیرا هنوز در این سرویس پشتیبانی IMAP (پروتکل دسترسی به پیام اینترنتی) وجود ندارد، (گرچه فیسبوک میگوید این سرویس به زودی به راه میافتد) و محلی برای عنوان پیام یا دنبالههای آن وجود ندارد. یک خصوصیت دیگر این سیستم جدید یک وجود یک نسخه فیسبوکی از "اینباکس اولویت گوگل" است. پیامهای جدید اساسا در سه رده قرار میگیرند: افراد حقیقی که احتمالا میخواهند از شما خبری بشنوند، "سایر" مطالب مانند رسیدهای بانکی یا خبرنامههای دانشگاهی و بالاخره جانک میلها. شما میتوانید درجه حریم شخصیتان را طوری تنظیم کنید که تنها افراد خاصی بتوانند پیامهایشان را برای شما بفرستند،به این معنا که شما هرگز پرسهزن فضولی که زمانی او را در دبیرستان میشناختید، پیامی دریافت نخواهید کرد. فیسبوک همچنین درباره نگرانیهای مربوط به حفظ حریم شخصی در سیستمهای پیامرسانی مدعی شد تبلیغات هدفدار این سایت هیچ اطلاعاتی را از محتوای پیامهای افراد استخراج نخواهد کرد و کاربران میتوانند در صورتی که بخواهند از همه شواهد مربوط به پیامشان خلاص شوند، میتواند پیام را از سرور پاک کنند. |
شبکه اجتماعی جدید با ظرفیت دوستی محدود Posted: 17 Nov 2010 11:31 AM PST به تازگی شبکه اجتماعی جدیدی راه اندازی شده که با تجربه گرفتن از تجربیات تلخ قبلی صرفاً به 50 نفر امکان می دهد تا در زمره دوستان هر کاربر گنجانده شوند. به گزارش فارس به نقل از لس آنجلس تایمز، این در حالی است که هر کاربر فیس بوک می تواند تا حداکثر 5000 نفر را به عنوان دوست بپذیرد و همین مساله زمینه را برای بسیاری از سوءاستفاده ها و نفوذها به حریم شخصی در فضای مجازی فراهم آورده است. این شبکه اجتماعی که Path نام دارد، توسط شرکتی به همین نام در سانفرانسیسکو راه اندازی شده است. دیو مورین یکی از مدیران سابق فیس بوک و اپل و شاون فنینگ یکی از بنیانگذاران نپستر در زمینه تاسیس این شبکه با یکدیگر همکاری داشته اند. آنها امیدوارند با محدود کردن دوستان هر کاربر به 50 نفر با هرگونه سوءاستفاده احتمالی و سرقت اطلاعات شخصی کاربران مقابله کنند. این سرویس بیشتر بر مبنای به اشتراک گذاری عکس های هر کاربر شکل گرفته و به کاربران امکان می دهد تا داستان مربوط به هر عکس را بازگو کنند. فلسفه نامگذاری این شبکه اجتماعی به عنوان Path هم آن است که هر کاربر با انتشار عکس های مربوط به خاطرات و کارهای روزانه خود در این سایت مسیر زندگی خود را عملاً ترسیم می کند. یافتن دوستان در این سایت با استفاده از آدرس یمیل یا شماره تلفن همراه یا ثابت صورت می گیرد. |
دوره آموزش «رسانه در بحرانها» برای خبرنگاران برگزار میشود Posted: 17 Nov 2010 11:31 AM PST رئیس موسسه آموزش عالی هلال ایران از آموزش تخصصی خبرنگاران سراسر کشور در زمینه آموزههای «رسانه در بحرانها» خبر داد. غلامرضا پورحیدری در گفتوگو با «توانا» اظهار داشت: برای نخستینبار در کشور خبرنگاران سراسر کشور آموزشهای تخصصی بحران را در قالب پکیج «رسانه در بحرانها» فرا میگیرند. وی با بیان اینکه منبع آموزش خبرنگاران سراسر کشور دو کتاب «مقابله و بازسازی در بحرانها» و «پیشگیری و آمادگی در برابر بحرانها» است، گفت: خبرنگاران سراسر کشور بر اساس اولویتهای استانی و موقعیت جغرافیایی این آموزشها را فرا میگیرند. پورحیدری با اشاره به اینکه فراگیری آموزشهای تخصصی برای خبرنگاران به دلیل مواجه شدن آنان با حوادث کشور از مسائل و دغدغههای جدی آموزش عالی هلال ایران است، افزود: خبرنگاران با فراگیری این آموزشها آگاه میشوند که در زمان بحرانهای کشور چگونه و تحت چه شرایطی اخبار را برای مخاطبان و آحاد جامعه انتشار و گسترش دهند. رئیس موسسه آموزش عالی هلال ایران اظهار داشت: برخی مواقع اخبار ناصحیح و ناکافی در حوادث غیرمترقبه و مترقبه میتواند بیشتر از حوادث روی داده برای جامعه خطرناک باشد و کشور را دچار بحران کند. پورحیدری با بیان اینکه حفظ آرامش، دریافت اخبار صحیح و همچنین اخبار موثق از بهترین نوع خبر در بحرانها است، گفت: خبرنگاران پس از گذراندن آموزشهای رسانه در بحران با دانش رویدادهای حوادث در کشور و همچنین جهان آشنا میشوند. |
پاپ مدعی شد اینترنت باعث کرختی جوانان شده است Posted: 17 Nov 2010 11:31 AM PST پاپ بندیکت شانزدهم هشدار داد که اینترنت آدمها را انسانتر نمیکند بلکه احساس انزوا و سردرگمی در میان جوانان را افزایش میدهد. به گزارش ایسنا، پاپ در یک کنفرانس فرهنگی در واتیکان اظهار کرد: عده بسیاری از جوانان درگیر شکلهای جدیدی از ارتباطات هستند که باعث افزایش انسانیت آنها نمیشود بلکه احساس انزوا و سردرگمی در آنها را افزایش میدهد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی تصریح کرده است: اینترنت باعث کرختی جوانان شده است. پاپ ماه گذشته گفته بود استفاده فزاینده از فنآوریهای جدید یک زنگ هشدار است زیرا مرز میان حقیقت و توهم را مبهم میکند. |
در آمریکا تلویزیون هنوز هم نسبت به اینترنت طرفداران بیشتری دارد Posted: 17 Nov 2010 11:31 AM PST رقابت تلویزیون و پخش برنامهها به صورت آنلاین از اینترنت به نفع تلویزیون ادامه دارد. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی گلوب اند میل، طبق تحقیقات اخیر مرکز تحقیقاتی «نیلسن» آمریکا بیشتر مردم تمایل دارند برنامهها را از تلویزیون تماشا کنند تا از طریق اینترنت. 769 نفر، بین 18 تا 49 سال، در این تحقیق شرکت داشته اند که حداقل چند برنامهی تلویزیونی و فیلم را از طریق اینترنت تماشا میکردهاند. طبق آمار به دست آمده، 84 درصد این افراد گفتهاند که حتی بعد از استفاده از اینترنت، ساعاتی که صرف تماشای تلویزیون میکنند یا ثابت مانده و یا بیشتر شده است. همچنین 92 درصد از بینندگان همچنان مایل به پرداخت حق اشتراک تلویزیون هستند، در حالی که فقط سه درصد تمایلی به ادامهی این کار ندارند. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که تلویزیون هنوز از نظر فرهنگی در میان مردم دارای اهمیت است. |
You are subscribed to email updates from MediaNews.ir To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |